Naše služby pro klienty
Provázení pěstounů
Naše organizace Děti patří domů, z. s. pojímá provázení jako stěžejní prvek komplexní podpory celé pěstounské rodiny a propojení veškeré péče.
Zajišťujeme
- pomoc a podporu vaší rodině,
- plynulé převzetí dítěte do péče,
- podporu a zajištění bezpečného kontaktu s biologickou rodinou,
- práci s dítětem – budování zdravé identity dítěte,
- pomoc při řešení krizových situací,
- odbornou pomoc – rodinná terapie, terapie dítěte,
- supervize pěstouna,
- vzdělávání pěstounů,
- pomoc při zajištění odpočinku pěstounů (respitní péče).
Principy, kterými se řídíme
- Nejlepší zájem dítěte je naším předním hlediskem pro rozhodování ve všech našich činnostech.
- Přistupujeme s respektem ke každému dítěti, pěstounovi a ostatním klientům, kolegům a partnerům jako k jedinečné a zodpovědné lidské bytosti, která nejlépe zná sama sebe a ví, co je pro ni nejlepší.
- Chováme se přátelsky a osobně k dětem, pěstounům, jakož i kolegům a partnerům. Pokud kdokoli z nich potřebuje pomoci, jsme empatičtí, citliví a osobně angažovaní. Naším hlavním pracovním prostředkem je aktivní naslouchání a vytvořený vztah na základě důvěry.
- Jsme odborníci a tudíž využíváme moderních metod a technik práce, možností supervize a konzultací s jinými odborníky. Kvalita a komplexnost služeb je pro nás více než kvantita a jednorázovost.
- Podporujeme rozvoj a pozitivní změnu u dětí, pěstounů i kolegů a vytváříme podmínky pro jejich osobnostní i odborný růst. Věříme, že změny patří k životu a život patří k naší organizaci.
- Jsme transparentní v našich pracovních postupech a metodách práce, v naší finanční situaci i transakcích. Úspěchy i chyby zveřejňujeme, naše chování k člověku je upřímné. Dokážeme říci i nepříjemné věci, pokud jsou důležité. Klienti mají přístup ke svým složkám, a jsou informování o všech zprávách pro jiné instituce. Detailně rozumí čerpání příspěvku na výkon PP jejich rodiny.
- Slušnost, zodpovědnost a sebereflexe jsou pro nás důležitější než odborná dokonalost. Dodržujeme etický kodex, mlčenlivost, využíváme dovednost zpětné vazby. Z našich morálních hodnot vytváříme naši firemní kulturu.
- Používáme zdravý rozum, když si nevíme rady, chybí pravidla nebo si nejsme odborně či lidsky jistí. Zdravý selský rozum a intuice je to často víc než tisíc příruček.
Pokud vám nějaké informace chybí, neváhejte se na nás obrátit.
Mgr. Lenka Patočková
+420 608 491 059
lenka@detipatridomu.cz
Vzdělávání
Vzdělávací akce pro pěstouny
V průběhu celého roku organizujeme řadu akcí různého druhu tak, abyste jako pěstouni zvládli absolvovat povinných 24 hodin vzdělávání s pohodou a beze stresu. Pokud byste si z naší nabídky nevybrali, samozřejmě můžete využít i vzdělávací akce jiných organizací. Účast na nich schvaluje klíčový pracovník vaší rodiny. U všech vícedenních vzdělávacích akcí, které pořádáme, zároveň zajišťujeme péči o děti, a to formou doprovodného respitního pobytu. U jednodenních seminářů a besed zajistíme individuální hlídání na základě vaší žádosti.
Naše vzdělávací akce stojí především na našich zkušených lektorech a interaktivním přístupu, který vás zapojují do děje. Mezi naše základní typy vzdělávací akcí patří:
- Víkendové vzdělávací akce – pěstouni zde získají 12 až 24 hodin vzdělávání.
- Jednodenní vzdělávací akce – semináře, workshopy, besedy od 2 do 8 hodin vzdělávání.
- Pobyty pěstounských rodin – vícedenní akce pro celou rodinu, kde pěstouni získají až 24 hodin vzdělávání a ve stejnou dobu atraktivní program pro děti. Výhodou je prostor pro společně strávený čas celé rodiny společně (hry, výlety apod.).
- Individuální vzdělávání – vzdělávání formou četby knihy 8 hodin, shlédnutím filmu s diskuzí až 4 hodiny, vzdělávání s klíčovým pracovníkem max. 4 hodiny.
- Supervize pěstouna – nezávislá supervize poskytována odborníkem. Do vzdělávání lze uplatnit max. 6 hodin.
- E-learning a online vzdělávání – vzdělávání na dálku formou přednášky či interaktivních materiálů.
Respitní péče
V naší organizaci poskytujeme respitní péči (odpočinek pro pěstouny) již od roku 2008, neboť jsme si vědomi nejen náročnosti péče o pěstounské děti, ale i potřeby individuálního zájmu o každé z dětí, které prožily tak hlubokou ztrátu, jakou bezpochyby ztráta vlastních rodičů je. O děti se stará zkušený tým pracovníků. Díky letitým zkušenostem jsme schopni zajistit péči i o děti se specifickými potřebami (autismus, FAS, ADHD apod.).
Formy respitní péče
Možnosti využívání respitní péče jsou:
- Víkendové respitní pobyty jsou pobyty, kterých se děti mohou účastnit v průběhu školního roku o víkendech či prodloužených víkendech, zpravidla na dané téma, jsou však rozšířeny o práci zaměřenou na potřeby dětí s raným traumatem. Nejčastěji jsou zajišťovány jako doprovodné v době nabídky víkendového vzdělávání pro pěstouny, mohou se jich však účastnit kterékoliv děti až do naplnění kapacity. Jsou otevřeny pro děti nejrůznějšího věku a potřeb.
- Vícedenní integrované letní respitní pobyty jsou určeny především pro děti školního věku a mají charakter integrovaného tábora. Pobyt má své zaměření, tematický motiv a je postaven na hrách, sportu, ale také na seberozvojových a dovednostních aktivitách. O děti se speciálními potřebami se starají respitní asistenti, kteří tak umožňují plnou integraci dětí do kolektivu..
- Individuální hlídání pomáháme zajistit ve specifických případech, kdy dítě nelze poslat na běžný respitní pobyt (nízký věk dítěte, specifické potřeby dítěte, čerstvé umístění v rodině).
- Příspěvek na běžné tábory – jde nám o začlenění dětí z pěstounské péče do běžných dětských kolektivů. U dětí, pro které je to vhodné, preferujeme příspěvek na tábory, pobyty v přírodě aj.
Respitní tým
Starost o děti během odpočinku pěstounů zajišťujeme s několika stálými pracovníky, kteří tvoří respitní tým, a dalšími sezónními kolegy. Tito s námi obvykle spolupracují rovněž dlouhodobě, ale účastní se pouze letních vícedenních pobytů. Každá jednotlivá akce je pečlivě naplánována a vyhodnocena. Za důležité považujeme i veškeré podněty jak ze strany pěstounů, tak i dětí, případně klíčových pracovníků. Spolupráce a propojení všech složek provázení pěstounské rodiny považujeme za klíčové pro dosažení dobré kvality a efektivity práce.
Na každém pobytu je vytvořen pracovní tým, který tvoří vedoucí akce, instruktoři, respitní pracovníci a asistenti k dětem. Složení týmu se odvíjí od skladby přihlášených dětí, na každém pobytu je však přítomen nejméně 1 pracovník zodpovědný za výkon SPOD. Všichni kolegové jsou vzděláváni v problematice raného traumatu a nejrůznějších specifik dětí, včetně konkrétních potřeb konkrétních dětí (dotazník o dítěti). V pracovním týmu jsou zastoupeni i mladí lidé, kteří sami vyrostli v pěstounské péči, včetně romských. Tito kolegové jsou pro děti důležitými pozitivními vzory.
Pro více informací kontaktujte koordinátorku respitu.
Tereza Bednářová
+420 739 921 122
tereza@detipatridomu.cz
Jak si stěžovat
Děti patří domů, z. s. považuje všechny stížnosti a připomínky za cenné podněty, které nám pomáhají zvyšovat kvalitu našich služeb, zlepšovat přístup našich pracovníků, uvědomit si chyby, které sami nevidíme a tím zajistit jejich nápravu.
Tímto garantujeme klientovi, že mu stížnost nebude na újmu, vzhledem ke stížnosti nebude jakýmkoli způsobem ohrožen, a to i v případě, kdy se stížnost ukáže jako nedůvodná.
Připomínky a stížnosti je možné podávat na chování a přístup pracovníků a dobrovolníků DPD, organizaci akce, k plánování, realizaci či zhodnocení služby, dodržování etického kodexu či dodržování slušnosti a morálky, dodržování písemných postupů a metodik a na plnění dohody o výkonu pěstounské péče. Rozdíl vnímáme u připomínky a stížnosti.
Připomínka
je jakýkoliv komentář klienta k poskytované službě nebo přístupu, a to ať již ústní (např. při závěrečném slovu na vzdělávací akci), tak písemný (v dotazníku zpětné vazby, emailem), kdy však vnímání závažnosti problému je spíše mírné jak u klienta, tak u DPD. Na připomínku reaguje daný pracovník ústní či emailovou odpovědí s tím, že připomínku registruje.
Stížnost
je jakýkoliv komentář, který má závažný charakter, situaci je potřeba prošetřit a v případě oprávněnosti zajistit nápravu, omluvu a preventivní opatření pro příště. Stížnost může klient uvést i v dotazníku zpětné vazby, avšak je potřeba na ni výrazně upozornit. V některých případech je za stížnost považována i drobná připomínka klienta, kterou pracovník DPD vyhodnotí jako závažnou, a tak s ní i zacházíme.
Způsob podání stížnosti:
- písemně na adresu: nám. Míru 108/28, Svitavy 568 02,
- emailem na kontaktní adresu DPD: detipatridomu@detipatridomu.cz,
- emailem nebo ústně kterémukoliv pracovníkovi Děti patří domů, z. s. Při ústním předání stížnosti či připomínky je vhodné, aby klient zdůraznil, že jde o stížnost či připomínku. Každý pracovník má povinnost si stížnost zapsat a předat Správní radě organizace.
- stížnost je možné podat i anonymně, případně žádat o anonymní vyřízení stížnosti
Další možnosti si stěžovat
Pokud se klienti domnívají, že jejich stížnost nebyla řádně vyřízena či jsou vážně nespokojeni se službami a chováním pracovníků DPD, mají možnost obrátit se se svou stížností na:
- Krajský úřad Pardubického kraje, vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany dětí, který nám uděloval souhlas k pověření k SPOD, Komenského náměstí 120, Pardubice; nebo elektronicky: bila@pardubickykraj.cz
- Veřejný ochránce práv – Ombudsman, písemně na adresu: Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno; elektronicky na adresu: podatelna@ochrance.cz; či pomocí interaktivního formuláře na webových stránkách: www.ochrance.cz
Vyřízení stížnosti
Stížností se zabývá a vyřizuje ji Správní rada v počtu alespoň 2 osob. K zajištění maximální objektivity si zajišťuje další informace od svědků a dále zjišťuje stanovisko od pracovníka či pracovníků, na které byla stížnost podána. Pokud je stížnost vedena proti osobě, která je členem Správní rady, stanovuje výkonná ředitelka jiné 2 osoby, které stížnost vyřizují.
V rámci vyřízení stížnosti Správní rada vypracovává dokument, v němž je popsána stížnost, jednotlivá svědectví v rámci zjišťování informací, stanovisko dotyčného pracovníka, vyjádření Správní rady k opodstatněnosti stížnosti, analýza příčin a návrh opatření či řešení situace. Dále dokument obsahuje datum vyřízení žádosti, podpisy členů Správní rady a dotyčného pracovníka.
Správní rada je povinna vyřídit stížnost do 30 dní od zaznamenání či doručení stížnosti, což je učiněno datem, kdy je písemné vyřízení stížnosti doručeno stěžovateli a stěžovatel vyřízení přijme. Pokud v odůvodněných případech nelze stížnost vyřídit do 30 dnů, je možné lhůtu prodloužit, stěžovatel však musí být o tomto v řádném termínu informován, včetně důvodů, které brání včasnému vyřízení stížnosti (např. čekání na odborný podsudek nebo právní výklad). Pokud se jedná o anonymní stížnost, pak je vyřízení stížnosti doručeno všem klientům, kteří využívají služby jako stěžovatel, nebo kteří se účastnili stejné akce jako stěžovatel. O vyřízení stížnosti jsou vždy transparentně také informováni všichni pracovníci, kteří se stížností nebo vyřízením stížnosti souvisí.