Oceněná organizace Děti patří domů: Šestnáct let pomáháme dětem najít rodinu
Téma: českou kvalitu nenahradíš.
Reportáž o nás na CNN Prima NEWS ze dne 1. listopadu 2024 zde:
https://cnn.iprima.cz/ocenena-organizace-deti-patri-domu-sestnact-let-pomahame-detem-najit-rodinu-447690.
Článek k reportáži:
Organizace Děti patří domů, z.s., se opět pyšní prestižní značkou Prověřená veřejně prospěšná organizace, která je udělována v rámci Národního programu Česká kvalita. Tato značka je zárukou spolehlivosti a důvěryhodnosti organizací, které prokazatelně splňují vysoké standardy v oblasti poskytování veřejně prospěšných služeb. Organizace se už 16 let věnuje podpoře náhradní rodinné a hostitelské péče v České republice. Jejím hlavním cílem je snižovat počet dětí v ústavní výchově a zajistit jim možnost vyrůstat v rodinném prostředí. Přestože se legislativa postupně zlepšuje, stále je v mnoha ohledech nevyhovující a zájem o pěstounskou či hostitelskou péči zůstává nižší, než by bylo potřeba.
Značka Prověřená veřejně prospěšná organizace, označovaná stručně jako značka spolehlivosti, je udělována neziskovým organizacím po důkladné prověrce jejich činnosti. Správcem značky, který se stará o metodickou stránku hodnocení je Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, z.s., o samotném udělení či odebrání značky však rozhoduje rada složená z nezávislých odborníků.
- Poslání, cíle a hodnoty;
- Správa, řízení a vnitřní kontrola;
- Fundraising a vztahy s veřejností;
- Kybernetická a informační bezpečnost;
- Finanční řízení a hospodaření;
- Transparentnost vůči veřejnosti.
Neziskové organizace, které se rozhodnou ucházet o značku spolehlivosti, chtějí nejčastěji jednoduše ukázat, že jsou dobré – fungují transparentně, efektivně a zajišťují kvalitní služby, které pomáhají konkrétním lidem.
„Držitelů značky je aktuálně 43. Celkově jsou u nás neziskovek desetitisíce, takže to může vypadat jako kapka v moři, je však třeba brát v potaz, že většina neziskovek u nás jsou malé spolky, které takové hodnocení nepotřebují. Naše značka je určena spíše pro střední a větší organizace, které jsou na vyšším stupni profesionalizace a aktivně oslovují dárce,“ vysvětluje Aleš Mrázek, hlavní metodik značky a viceprezident AVPO ČR.
Nejčastěji jsou držiteli značky neziskové organizace poskytující sociální služby, které se rozhodly nebýt zcela závislé na dotačních zdrojích a usilují i o přízeň soukromých podporovatelů. Dlouhodobá statistika ukazuje, že jsou v tomto díky značce spolehlivosti úspěšnější. „Máme změřeno, že držitelé značky získávají od soukromých dárců v průměru o 20 % více financí,“ upřesňuje Aleš Mrázek.
„Pozitivem je, že v České republice máme slušnou síť různorodých služeb, které jsou většinou na velmi dobré úrovni. Na druhou stranu jsou tu sociální služby dlouhodobě podfinancované a problematický je i způsob rozdělování prostředků. Systém jednoletých dotací udržuje poskytovatele těchto služeb v permanentní nejistotě a neumožňuje jim dlouhodobě plánovat,“ říká státní tajemnice MPSV a místopředsedkyně Rady kvality ČR Ingrid Štegmannová.
Inspirace pro rozvoj soukromého dárcovství
„S určitou nadsázkou lze říct, že neziskovky působí v oblastech, kde nebude peněz nikdy dost. Ať už jde o sociální a zdravotní služby, vzdělávání nebo třeba ekologii. Přesná čísla bohužel nejsou k dispozici, ale obecně můžeme říct, že ochota lidí darovat peníze na dobročinnost v posledních letech roste. Svou roli v tom sehrály i některé dárcovské portály, díky kterým je darování opravdu jednoduché,“ doplňuje Aleš Mrázek a dodává: „Jsou země, kde má dárcovství silnější tradici i daleko větší společenský význam, např. USA, Velká Británie nebo Nizozemsko. Je dobré se inspirovat, na druhou stranu není vše jednoduše přenositelné. Naše značka spolehlivosti je součástí asociace CMW (Charity Monitoring Worldwide), která sdružuje 20 podobných značek z různých koutů světa, v rámci této platformy si vyměňujeme zkušenosti a sledujeme aktuální trendy.“
Podle Ingrid Štegmannové, by pro nás mohly být příkladem i země jako Německo, Rakousko nebo Švýcarsko. „Ano, jsou to samozřejmě bohatší země, ale nejde jen o peníze. Důležité jsou i další aspekty jako předvídatelnost financování, míra byrokracie, s níž se poskytovatelé služeb musí potýkat, nebo perspektiva, jakou práce v sociálních službách otevírá lidem. To jsou všechno věci, ve kterých bychom se mohli inspirovat,“ doplňuje Štegmannová.
Program Česká kvalita oceňuje firmy z různých odvětví
Značka Prověřená veřejně prospěšná organizace je součástí Národního programu Česká kvalita, který je zaměřen na podporu a propagaci kvalitních domácích produktů a služeb. Program je součástí Národní politiky kvality a je garantován vládou ČR. Aktuálně je součástí programu 21 značek z různých odvětví.
Zpětné vazby od firem potvrzují, že ocenění mají významný pozitivní dopad především na jejich obchodní aktivity, interní kulturu a celkovou konkurenceschopnost. Ocenění vnímají také jako vhodný marketingový nástroj pro odlišení se od konkurence.
„Na podzim tohoto roku plánujeme výjezd za organizacemi, které obdržely ocenění, abychom získali jejich zpětnou vazbu a know-how. Cílem těchto výjezdů je další rozvoj soutěže Národní ceny ČR za kvalitu, společenskou odpovědnost a rodinné podnikání a Národního programu Česká kvalita,“ říká vrchní ředitel sekce hospodářství na Ministerstvu průmyslu a obchodu a předseda Rady kvality České republiky Eduard Muřický.
Hostitelská péče mění životy
Organizace Děti patří domů se již 16 let věnuje podpoře náhradní rodinné a hostitelské péče v České republice. Díky tomu se snaží naplňovat právo dětí vyrůstat v rodinném prostředí. Nedávno získala už po několikáté za sebou prestižní značku Prověřená veřejně prospěšná organizace od Asociace veřejně prospěšných organizací (AVPO ČR). Hlavní misí organizace Děti patří domů je zajistit, aby každé dítě, které nemůže žít se svými biologickými rodiči, mělo šanci vyrůstat v láskyplné rodině. „Naším cílem je naplnit právo dětí žít v rodině u svých lidí a tím snižovat počet dětí v ústavní výchově,“ vysvětluje výkonná ředitelka Jiřina Kryštůfková Hlaváčová.