Čím víc dáš, tím víc máš.
Seděli jsme v malé kavárničce a povídali si.
“Hostitelská péče? To slyším poprvé. Proč se o tom víc nemluví?”
“Není to oficiální název. Ale používá se, pokud vím, od pradávna.”
“Mě se teda moc nelíbí. Být hostitelem mi evokuje mít na sobě parazita. A to snad děti z DD nejsou.”
“Nejsou, no. To máš pravdu. Jsou to většinou mladí lidé, kteří potřebují rovnej respektující přístup. Chtějí mít možnost navázat přátelství, o kterém mohou sami spolurozhodovat. Učit se vlastní důležitosti. Být pro někoho důležití právě takoví, jací jsou.”
“To je hezký. To si umím představit. Dát tomu jejich blížícímu se odchodu z děcáku lepší směr. Připravit dobrou cestu.”
“Jo, to je ono. Být jejich dobrodějem. Ne materiálně, ale činy. Stejně za ně nemůžeš žít. Jenom po indiánsku ukazovat cesty a možnosti.”
“ Tak do toho bych šel. Dobrodějem budu rád.”
Hostitelská péče je dlouhodobý přátelský kontakt dítěte z dětského domova s jednotlivcem či rodinou mimo dětský domov. Naším cílem je popsat jednotlivé kroky a nabídnout ucelený model realizace hostitelské péče v Pardubickém kraji.
Hostitelskou péči považujeme pro děti dlouhodobě vyrůstajících v ústavech za velmi důležitou. Pomáhá jim usnadnit přechod do dospělosti, protnout bludný kruh ústavní výchovy, navázat dlouhodobé a pevné vztahy a naučit se partnerským a rodičovským vzorům chování.
K tomuto cíli je potřeba dobrá spolupráce a pečlivá příprava všech stran (pracovníků dětských domovů, dětí, úřadů a hostitelů). Součástí služeb je také poradenství a dlouhodobé provázení v průběhu realizace hostitelské péče. Jedná se o jednu z cest dobrovolnictví.
Neusilujeme o vytvoření náhradní rodiny, ale o možnost prožívat dlouhodobý vztah, který může pokračovat i do dospělosti. Děti vyrůstající v dětských domovech si z vlastních rodin nesou pošramocené vzory partnerského a rodičovského chování. Hostitelská rodina pro ně může být dobrou korekční zkušeností. Dalším přínosem je nasycení potřeby mít “svého člověka”, někoho, kdo je má rád i s jejich chybami, kdo jim pomůže, vyslechne je, s kým mohou v životě počítat.
V rámci projektu jsme vytvořili metodiky pro zájemce o hostitelskou péči a pro pracovníky, kteří se tímto tématem zabývají.
Projekt Pomozte dětem – Dobroděj
Projekt Dobroděj, který jsme v rámci výzvy Pomozte dětem od NROS připravili na rok 2020 – 2021 zahrnuje tři aktivity:
1. Přípravné kurzy pro hostitele – přípravné kurzy obsahují teoretickou část a praktický nácvik situací, se kterými se během hostitelské péče mohou setkat. Zájemci o hostitelskou péči si v závěru kurzů umějí vyhodnotit, zda je hostitelská péče jejich cesta. Výstupy z přípravného kurzu jsou využity ke komplexnímu zhodnocení zájemců o hostitelskou péči, společně s psychologickým vyšetřením.
2. Provázení hostitelských rodin – provázení dětí a hostitelských rodin má za cíl pomoci předcházet krizovým a rizikovým situacím, které by mohly vést k jejímu ukončení. Součástí provázení bude víkendové setkání hostitelů a v něm i vzdělávací blok zaměřený na potřeby hostitelských rodin, které budou identifikovány v průběhu provázení. Během setkání bude probíhat vzájemná podpora, nácvik řešení krizových situací a sdílení zkušeností.
3. Skupinová a individuální práce s dětmi v hostitelské péči – vytvoření fokusní skupiny dětí z dětských domovů, které jsou zapojené do hostitelské péče. Cílem aktivity je nabídnout dětem ošetření jejich pocitů, emocí a zkušeností, které v průběhu hostitelské péče přicházejí a mohou pro ně být nepřehledné.
Michaela Pupíková
Kontakt
Kancelář: každé úterý 8:30 – 12:30
O Míše
Vystudovala jsem Integrovanou střední školu polygrafickou v Brně. Grafika a kreativní činnost mě v životě stále doprovází jako koníček. Mé pracovní prostředí nějakou dobu tvořily kavárny, kde jsem se krom dobré kávy naučila také lepší komunikaci s lidmi.
S dětmi jsem vždy cítila velmi silné pouto. Jsou to pro mě čisté listy papíru, do kterých se propisují životní okolnosti, zkušenosti a taky jednání nás dospělých.
Za nejzásadnější události svého života považuji především to, že jsem se stala matkou dvou úžasných dětí, se kterými jsme si vzájemně učiteli každý den.
Problematika dětí, které vyrůstají v dětských domovech mě vždy přitahovala, možná už z vyprávění mé babičky, která si to sama prožila. Často se mi hlavou honily otázky pěstounství a adopce.
Pracovní příležitost v organizaci Děti patří domů beru jako úžasnou možnost dozvědět se o tomto tématu něco víc a jsem moc vděčná za to, že můžu být součástí něčeho, co má obrovský smysl.
Lukáš Daniš
Kontakt
O Lukášovi
Načerpat nové zkušenosti s prací s dětmi mi také přinesla pozice vychovatele v SVP Alfa Svitavy.
Skutečnost, že jsem od 8 let vyrůstal v dětském domově a později jsem byl svěřen do pěstounské péče mi umožňuje vidět tuto problematiku i z druhé strany a vím, jak moc důležité je vyrůstat v rodinném prostředí.
Každému dítěti, které zatím nemělo takové štěstí jako já, bych přál, aby se dočkalo a prožilo spokojené dětství v rodině, která jej bude milovat.
Pavla Bažantová
Kontakt
O Pavle
Jako lektorka se zaměřuji na témata rodinných kořenů a identity dítěte, pozice dětí v pěstounské rodině, deprivaci a její projevy, hostitelskou péči.
Mezi mé absolvované vzdělání a kurzy patří: výcvik Rozvoj kompetencí sociálních pracovníků (108 h), Náhradní rodinná péče pohledem rodinných terapeutů (100 h), výcvik pro lektory PRIDE (250 h), Efektivní rodičovství (24h), Efektivní komunikace a rodinná diagnostika SPOD (64h), Attachment (21h), Kontakt dítěte s biologickou rodinou (8h), Základy krizové intervence (13h), Komunikace v rámci poradenství (7h), Příprava na přemístění mladistvých s výchovnými problémy (9h), Rekvalifikační kurz lektor / konzultant (100h) a mnoho a mnoho dalších v předešlých letech.
Dagmar Zezulová
Kontakt
O Dáše
Spolupracovala jsem také na metodice Hostitelská péče a příprava k ní (2011) a v roce 2015 jsem připravila publikaci Kruh mladých.
V roce 2018 jsem společně se svými kolegy připravila metodiku integrovaných pobytů pro děti z pěstounských rodin.
Lektoruji jak vzdělávání pěstounů, tak odborníků z jiných organizací. Mezi témata, která nejčastěji předávám patří rané trauma, deprivace, hostitelská péče, rizikové chování dítěte, sexualizované chování dítěte, pozice dětí v pěstounské rodině, rozvoj ženské identity u dívek v PP, autismus, ADHD a poruchy pozornosti, práce respitního pracovníka a týmu, přístup k dítěti se zvýšenou potřebou péče, dospívání a dospělost v pěstounské péči, popř. další témata dle osobní domluvy.
Mgr. Zuzana Larsson
lektorka
Kontakt
O Zuzaně
Je mi 39 let, jsem maminka 2 dětí a v hostitelské péči mám 3 děti. Ráda cestuji, čtu, trávím čas v přírodě a cvičím jógu. Hodně času trávím plánováním a rekonstrukcí našeho domu, v němž žijeme jako pátá generace naší rodiny. V současné době pracuji jako projektová manažerka pro Unicef v následné péči o ukrajinské děti a rodiny s dětmi.
Pěstounská péče a vlastně všechny formy náhradní rodinné péče pro mě vždy byly velmi zajímavé a i z toho důvodu jsem se jako dobrovolník připojila k neziskovce Dobré víly dětem. Ta navštěvuje děti v dětských domovech, tráví s nimi čas, pořádá různé pobyty. Během doučování jsem poznala před dvěma a půl lety dvě děti z DD Dolní Počernice, v té době dvanáctiletého chlapce a patnáctiletou slečnu. Po pár měsících a společně strávených dnech jsme se s manželem rozhodli zažádat o hostitelskou péči u obou dětí. Sama HP není zcela obvyklá a u dvou dětí naráz už vůbec ne, ale vše proběhlo hladce a probíhá dodnes.
Letos v létě na táboře, který jsme s kolegyní pořádaly, jsem potkala patnáctiletého chlapce z DD Olomouc a velmi rychle jsme k sobě našli cestu a od listopadu k nám jezdí každý druhý víkend.
aktualizace 7/2023
Mgr. Klára Kappala
lektorka
Kontakt
O Kláře
V patnácti letech jsem prý nechtěla děti. Extravagantní jsem na to byla dost. Já sama si nepamatuji, že bych to říkala. Ale moje maminka to často vypráví, když se někdo podivuje nad počtem našich potomků. Když jsem poznala manžela, děti už jsem chtěla. Vždy to byly čtyři vlastní a páté přijaté. Myšlenka osvojení byla má, ale můj muž se s ní sžil. Čtyři těhotenství bez komplikací, čtyři přirozené porody, čtyři zdravé děti. Dvě holčičky, dva kluci. Vděkem a pokorou jsem stále zaplavena. Jelikož jsem rodila děti jedno za druhým, většina známých se i po čtvrtém miminku ptala, kdy bude další. Odpovídala jsem, že fyzicky rodit už se nechystám, ale že bychom rádi přijali do rodiny starší holčičku. Většinou následovala otázka: “Proč si chceš vzít cizí dítě, když jsi plodná žena?” Odpovídala jsem: “Protože vidím, nepomohu slepci přes cestu?”
Na můj záměr přibrat do rodiny starší dítě dodnes většina lidí pohlíží s nedůvěrou. Za jakousi maskou obdivu prosvítá názor, že jsem nezodpovědná, a ani s velkým úsilím nedokáží opravdu pochopit, proč riskuji své rodinné štěstí pro “cizí a problémové” dítě. Mají předsudky a vidí jen to špatné. Trpělivě vysvětluji, že nechci od života jen brát, ale i dávat. A že mi přijde normální otevřít náruč dítěti, kterému se lásky nedostává, když na to mám podmínky i citovou kapacitu. Ráda bych, aby mé děti jednou uvažovaly podobně, a tak jdu příkladem. Nebýt lhostejný je základem pro lepší svět a soucit je jedna z nejkrásnějších lidských vlastností.
Dlouho jsem byla striktně proti tomu, abychom si vzali dítě do pěstounské péče. Pěstouny jsem obdivovala, ale neuměla si představit, že bychom se jako rodina připoutali k dítěti, které nám někdo může vzít. Přišel ale den, kdy jsem si velmi silně uvědomila, že právní forma vlastně není důležitá. Že důležitá je stabilita vztahu, který dítěti poskytneme. A tak se mi ke čtyřem malým dětem (3, 5, 8 a 10 let) narodilo páté. Sedmnáctiletá slečna, která celý život toužila po milující rodině, ale štěstí se jí zdaleka vyhýbalo. Prožila za těch sedmnáct let mnoho krutého a ošklivého a mě by nikdy nenapadlo, že by to mohla být „ona“. Osud nás ale svedl dohromady a všechno teď dává smysl.
Není důležité, jak se kdo narodí, ale v co vyroste. Dnes už je dcera právně dospělá, ale může si dovolit zůstat dítětem tak dlouho, dokud bude potřebovat. Kdo nezažil, nedokáže si představit tu nepřipravenost, se kterou jsou děti z dětských domovů vypuštěny do života. Až polovina z nich končí na ulici. Obrovské selhání státu. Je děsivé si představit, o kolik jiný by byl její život, kdyby nás neměla. Ale ona nás má a už o nás nepřijde. Není to vždy jednoduché. Absence lásky, blízké osoby a rodinného modelu po tak dlouhou dobu v kombinaci s těžkým životním osudem jsou velkou výzvou. Ale to, co dělám(e) dává smysl a já jsem dnes šťastnější než jsem kdy byla. Moje motto: Ten, koho miluješ, je tvou rodinou.
aktualizace 7/2023
Podpořte nás
Jeden člověk nemůže změnit svět, ale může k tomu pomoci druhým.
Co je to hostitelská péče
Hostitelskou péči vymezujeme jako dlouhodobé a opakující se kontakty dítěte žijícího v dětském domově s rodinou či jednotlivci, kteří nejsou biologickými příbuznými dítěte.
Je realizovaná u dětí, které mají objektivně nižší šance na pěstounskou péč. Účelem je poskytnout dítěti možnost navázat citový vztah, možnost zažít fungování běžné rodiny a vztahů v ní, zažít úspěch a rozšířit společenské zázemí dítěte. V současné době ji rozlišujeme na hostitelskou péči spontánní a plánovanou.
- Spontánní hostitelská péče má v našich zemích tak dlouhou tradici jako sama ústavní zařízení. Spontánní hostitelská péče je tedy přirozeně vzniklý vztah dítěte z dětského domova k lidem, s nimiž se náhodně potkalo či seznámilo. Hostitelé nejprve dítě znají a teprve poté uvažují o tom, zda tomuto konkrétnímu dítěti nabídnou více. Stejně tak dítě ví, o koho se jedná. Hlavní výhodou této formy hostitelské péče je, že vzniká přirozeně a pozvolna, zúčastnění se zapojují tak, jak jim to vyhovuje.
- Plánovaná hostitelská péče je naproti tomu ve větším měřítku spíše novodobá záležitost. Předpokládá se, že osoby se zájmem o hostitelskou péči se nejprve obrátí na nějakou organizaci nebo instituci a žádají o rady k zprostředkování kontaktu s dítětem, kterému by mohli nabídnout svůj čas, zájem a lásku. Plánovaná hostitelská péče je ochuzena o přirozenou spontánnost vzniku vztahu, avšak je obohacena o přípravu hostitelů i dítěte na celý proces, případně také o dlouhodobé provázení.
Podmínky k hostitelství
Legislativa pojem hostitelská péče vůbec nezná. Problematiku řeší §30 zákona SPOD. Zde je vymezen pobyt mimo zařízení u osob jiných než rodičů na maximální dobu 30 dní. Při rozhodování, zda vydat k hostitelské péči souhlas se přihlíží k rodinnému a sociálnímu prostředí, v němž bude dítě pobývat, zároveň však může obecní úřad požádat o odborné posouzení daných osob, pro které však platí stejné požadavky jako pro prověřování osob k pěstounské péči pouze v rozdílné intenzitě.
Vzhledem k tomu, že podmínky k hostitelské péči jsou tak nejednotné a není častá, můžete počítat s velmi různorodými reakcemi kompetentních osob nejen na úrovni různých krajů, ale také jednotlivých OSPODů (orgánů sociálně právní ochrany dítěte) nebo dětských domovů.
Příprava k hostitelské péči
K hostitelství byste měli být připraveni vy, ale také dítě a dětský domov. Můžete si pročíst metodickou příručku o přípravě k hostitelství pro odborníky, anebo se přihlásit na přípravný seminář k hostitelské péči o nástrahách hostitelství, o životě dětí v dětských domovech a o tom, jak vypadají deprivační projevy.
Další krok k úspěšné hostitelské péči je setkání zájemců o hostitelskou péči na půdě dětského domova. Příprava dítěte či dospívajícího je velmi podstatná. Měl by ji dělat člověk dítěti blízký, kterému věří – jeho vychovatel.
Seznámení s dítětem
Seznámení hostitelů s dítětem by mělo být velmi postupné. Ideální je naplánovat jej co nejvíce dopředu, tzn., že vy i dítě budete přesně vědět, jak dlouho to bude trvat a co se bude dít.
Návštěvy a výlety
Po prvním setkání je dobré ještě asi dvě další mít v prostorách dětského domova nebo jeho okolí. Pokud máte děti, je dobré je na první setkání nebrat a vzít je až s sebou až na druhé a třetí setkání. Poté může přijít půldenní výlet (do města, do kina) a případně celodenní výlet (na bazén či koupaliště, na hory, na bowling nebo jen k vám domů). Jakmile začnete plánovat první přespání u vás, je vhodné, abyste se k vám s dítětem zastavili někdy předtím, např. při návratu z výletu, nebo jeden den věnovat celý pouze návštěvě u vás.
K tomu, abyste si mohli vzít dítě na „vycházku“, musíte mít občanský průkaz, v dětském domově vyplníte papír či informace do knihy návštěv a vše stvrdíte svým podpisem. K tomu, abyste si mohli vzít dítě na celodenní výlet, je potřeba souhlasu ředitele.
Žádost o pobyt dítěte v rodině
Po dobrém vzájemném seznámení asi začínáte uvažovat o společném víkendu. V řeči dětského domova jde o tzv. víkendovou propustku, kterou dítěti musí schválit jeho sociální pracovnice. Proto musíte napsat oficiální žádost o pobyt dítěte u vás. Žádost je nutné doručit 14 dní před plánovaným pobytem sociální pracovnici dítěte nebo dětskému domovu (praxe je v různých krajích různá), případně nic nezkazíte, když to doručíte oběma. Žádost musí schválit jak sociální pracovnice dítěte, také ředitel DD, který má za dítě odpovědnost. Teprve když je žádost schválena a propustka vydána, můžete si pro dítě přijet a užívat si společného času.
Podpora Děti patří domů, z. s.
Zdá se vám to všechno trochu složité? Nebojte se. Když zvládnete všechny počáteční záležitosti, samotné hostitelství už často běží jako na drátku.
Přesto ale je potřeba počítat s tím, že se může přihodit něco nečekaného. Může se vám stát, že děti nerozumí rodinnému systému, a vy budete zaskočení některými jeho nápady nebo projevy. Pro tyto případy můžete využít poradenství a provázení pracovníky naší organizace. Jedná se o možnost využít telefonní kontakt, emailovou adresu dobrodej@detipatridomu.cz, uzavřenou FB skupinu nebo využít možnost osobní schůzky.
Domov nelze popsat ani tisíci slovy, ale srdce jej pozná v jediné vteřině.
Význam a rizika
Na základě zkušenosti jsme přesvědčeni, že hostitelská péče má pro dítě žijící v ústavu obrovský význam. Největší význam má hostitelská péče pro dítě. Dětské domovy jsou v dnešní době již velmi rodinně zaměřené a otevřené veřejnosti. Pokud se nedaří vrátit dítě zpět jeho rodině, ani mu najít rodinu náhradní, může hostitelská péče tyto základní potřeby alespoň částečně kompenzovat. Dítě tak má možnost díky hostitelům získat:
- Model fungující rodiny a vztahů v ní.
- Vytvoření stabilního citového pouta.
- Vytvoření či posílení důvěry dítěte v dospělého.
- Zažít úspěch a posílit sebedůvěru.
- Dlouhodobá psychosociální podpora.
Aby hostitelství bylo fungující, musí mít přínos také pro druhou stranu, pro ty, kteří s dětmi a dospívajícími tráví čas, zahrnuli je do svých přátel či širšího příbuzenstva, pro hostitele. Z dotazníku mezi hostiteli nám vyplynuly tyto hodnoty, které hostitelstvím získali. Především je zde altruistický dobrý pocit z pomoci druhému. Hned v závěsu zde však stojí také uvědomění si cennosti vlastní rodiny, které v porovnání s životním osudem dítěte nelze přehlídnout (jak hezký máme partnerský vztah, jak bezproblémové jsou naše děti). Hostitelé také oceňují, že jejich vlastní děti se v průběhu hostitelství přirozeně učí toleranci, přijímat děti ze sociálně slabého prostředí, rozumět etnickým menšinám, pomoci člověku s hendikepem. A celkově je hostiteli uváděna také radost ze sledovaných změn, jichž dítě či mladý dospělý dosahují.
Také pro dětský domov a jeho pracovníky je HP přínosem. Především se v blízkém okolí dítěte se objeví důležité osoby, které uznávají stejná společenská pravidla, jako se snaží dítěti vštípit pracovníci DD. Více lidé v okolí dítěte tak směřuje ke stejnému cíli. Vysvětluje dítěti, proč je důležité chodit včas, věnovat se pravidelně škole nebo práci, ale také např. že umývat nádobí se prostě musí všude. Děti navíc při dlouhodobém zájmu rodiny a individuální péči mohou být celkově klidnější. Navíc, pokud dítě odchází na víkend k hostiteli, vychovatel se ve stejný čas může o to intenzivněji věnovat jinému potřebnému dítěti. V neposlední řadě se může podařit přechod hostitelství v pěstounskou péči.
Ač to nemusí být na první pohled zřejmé, hostitelství může být přínosem také pro vztah dítěte s biologickou rodinou. Protože bývají hostitelé mnohdy mobilnější než biologičtí rodiče, mohou například spolu s dítětem navštívit v rámci výletu maminku, sourozence v jiném ústavu nebo vzdáleně bydlící babičku.
Celkově lze říci, že hostitelská péče je další efektivní možnost, jak pomoci budoucím mladým lidem pocházejícím ze špatně fungujících rodin a ústavů, narušit bludný kruh snížených rodičovských a partnerských dovedností (vedle pěstounské péče, sanace rodiny, terapie apod.) Nápodobou hostitelů se mohou děti mnoho naučit a podpora hostitelů může čerstvému mladému dospělému pomoci najít svůj směr, ale i bydlení, práci či pomoci s péčí o jeho děti. Hostitelství tak může pomoci předcházet dalšímu odebírání dětí. Zároveň vzhledem k tomu, že děti i dospívající s hostiteli tráví poměrně dost svého času, snižuje se pravděpodobnost tzv. „chycení se party“ a zapadnutí do problémů, z nichž je pro jedince i stát těžké se vymanit (kriminalita, závislosti apod.). Hostitelství je proto přínosem pro celou naši společnost.
Rizika
Každá lidská činnost má své přínosy, ale také rizika. Jinak tomu není ani u hostitelské péče. Primární je riziko ohrožení bezpečnosti dítěte. Dítě si už tak zažilo dost zlého a nikdo jej nechce vystavovat dalšímu ohrožení či pochybným osobám. Bezpečí je vždy potřeba zajistit. Proto hostitelem může být pouze osoba, která prošla schválením OSPOD, ideálně i jednorázovým psychologickým vyšetřením.
Nejčastější argument kritiků hostitelství je, že dítě bude hostiteli zklamáno. A to ať již ve variantě, kdy by se dítě rádo stalo plnohodnotnou součástí rodiny formou pěstounské péče a rodina toto není schopná naplnit nebo v případě hostitelů, kteří si dítě na sebe citově navážou a posléze nemohou svému závazku dlouhodobě dostát a HP ukončí. Výsledkem této úvahy je dítě zklamané, smutné a hostitelskou péčí více poznamenané než obohacené. K tomuto riziku však patří polemika, která porovnává pouze „možné“ zklamání dítěte při HP s „téměř jistými“ negativními důsledky citové deprivace, kterou přináší ústavní výchova. Nemít žádný vztah je z psychologického hlediska daleko horší, než vztah mít, i když po krátkou dobu nebo ne tak silný. Navíc je možné riziko zklamání vhodnou prací s dítětem a hostiteli ovlivnit. Zároveň je potřeba říci, že pokud dítě z jakéhokoli důvodu zklamané je (nechodí do rodiny tak často, jak by chtělo, představovalo si to jinak, je zklamáno, že se hostitel odmlčel), je nutné a žádoucí s dítětem vše zpracovat.
Dalším rizikem je zklamání hostitelů, kteří nabízejí svůj čas, energii, nasazení, svou rodinu. Zklamání pak přichází tehdy, pokud dítě z jakéhokoli důvodu (sděleného, objektivního, nepochopitelného či bez udání důvodu) hostitelskou péči ukončí, nebo když hostitel neunese deprivační projevy dospívajícího (např. lhaní, manipulaci) a dál v HP nepokračuje. Hostitelé mohou cítit zklamání, vinu, lítost, zmatení apod. Navzdory tomu, že dospělý si s touto situací umí poradit, je vhodné jej procesem taktéž provést. Další zklamání hostitelé mohou prožívat z uzavřenosti až nepřátelskosti některých institucí zainteresovaných v procesu HP (OSPOD, úřady, ústavy). Zde je však potřeba zdůraznit, že mnozí pracovníci institucí jsou velmi vstřícní a s trpělivostí lze zvládnout i komplikovanější případy.
Rizika hostitelské péče tedy existují, a proto je důležité se jim nevyhýbat, ale naopak se na ně připravit a v mnohých případech jim předcházet. Proto velmi zdůrazňujeme přípravu hostitelů a jejich dlouhodobé provázení, a za nezbytnou považujeme práci s dítětem a zařízením, jak před zahájením hostitelské péče, tak v jejím celém průběhu.
Jana byla žena ve středním věku, plná energie, rozvedená, s dcerou žijící v zahraničí. Myšlenka stát se Dobrodějem se jí zalíbila, a navázala kontakt s patnáctiletou Míšou. Představovala si, že jí bude předávat zkušenosti s vařením, údržbou domácnosti, budou spolu chodit do divadla a do společnosti, jezdit na výlety, a že jí postupně předá svoje zkušenosti s ženským světem. Míša, která žila již dlouhá léta v dětském domově na samém okraji vesnice, však po příjezdu do velkého města, kde Jana bydlela, Janu zaskočila sdělením, že si přes FB domluvila na večer diskotéku s nějakými kluky, které neznala ani ona ani Jana. A že za hodinu pro ni přijdou.
Jana se pokoušela Míše nápad rozmluvit, ta se však začala čertit, že si u ní připadá jako ve vězení. Proto Jana využila možnost telefonické konzultace s naší pracovnicí. Domluvily jsme se, že Míše nebude nic zakazovat, sdělí jí pravidla – vrátit se do určité hodiny, jinak volá policii – a klukům, kteří ji přijdou vyzvednout, sdělí totéž. Současně je požádá o nějaký doklad totožnosti nebo si je vyfotografuje, aby dala větší váhu svým slovům.
Diskotéka nakonec dopadla dobře, Míša se vrátila podle plánu a později ocenila i to, jak se o ni Jana bála. Vůbec ji nenapadlo, že by jí ti kluci mohli nějak ublížit, že kontakt s úplně neznámými lidmi může být nebezpečný. Byla to pro ni nová zkušenost.
Otázky a odpovědi
Domov, to je kolébka lidskosti.